Nu beschikbaar voor september 2024 – Neem contact op.

Je naam in de footer? 3 redenen om het niet te doen.

‘Mijn klant heeft het onderhoud van de website ergens anders onder gebracht. Nu heeft die partij mijn naam in de footer vervangen door die van henzelf. Wat moet ik hier mee?’ Deze vraag werd gesteld in De Web bouwers community (de gratis community voor webdesigners en developers die met WordPress bouwen die ik, samen met 3 andere webdesigners, heb opgezet).

Er werd veel op gereageerd, want niemand vindt het tof als z’n naam wordt vervangen was de conclusie. Maar waarom zet je je bedrijfsnaam als webdesigner sowieso in de footer van de website vroeg ik me af – ik doe het zelf echt nooit. Het voelt toch als gratis reclame maken voor jezelf, op de website die van je klant is.

Daarom geef ik je 3 redenen waarom je je naam niet in de footer van je klant moet zetten.

1. Gratis reclame: fair play of faux pas?

Wat als het bedrijf dat je nieuwe badkamer heeft gezet een bord in je voortuin zet? En het bedrijf dat je dakkapel heeft geplaatst ook, zonder te vragen? Dan is je voortuin een gratis reclame hotspot en dat wil je niet, toch?

Waarom zet je dan wel jouw eigen bedrijfsnaam op een website die je gemaakt hebt? En als die klant naar iemand anders gaat voor een aanpassing – zoals hierboven, staat jouw naam er onder. Of nog grappiger, die web designer zet zijn/haar naam óok in de footer.

2. Professionaliteit en afstandelijkheid:

Stel je voor, je bent naar een geweldig restaurant geweest en je komt erachter dat de inrichting is ontworpen door een specifieke interieurontwerper. Maar in plaats van dat je het via mond-tot-mondreclame hoort, zie je het op een groot bord aan de muur van het restaurant. Het voelt een beetje als een inbreuk, toch? Hetzelfde geldt voor webdesign. Jouw werk is al gedaan, de website is live. Door je naam eraan te verbinden, blijf je onnodig verbonden met het project, wat soms kan lijken op het niet kunnen loslaten van je creatie. Dit kan een gebrek aan professionaliteit uitstralen en de focus weghalen van waar het werkelijk om gaat – de inhoud en diensten van de klant.

3. Wie is verantwoordelijk? De valkuilen van permanente naamsvermelding.

Je naam in de footer van een website kan zorgen voor verwarring over wie nu verantwoordelijk is voor de inhoud én het onderhoud van de site. Als er een fout op de website staat of er staat verouderde informatie op, zou dit negatief op jou kunnen afstralen, zélfs als jij niet verantwoordelijk bent voor het onderhoud. Het is alsof je nog steeds verantwoordelijk bent voor een project dat je allang hebt afgerond.

Het plaatsen van je naam in de footer van een website lijkt op het eerste gezicht een slimme zet voor je marketing en naamsbekendheid. Maar als je verder kijkt, zie je dat het problemen kan opleveren op het gebied van professionaliteit, auteurschap en de relatie met je klant.
Het is een lastige balans tussen zelfpromotie en respect voor de ruimte en het eigendom van je klant. Misschien is het tijd om je naam in de footer te heroverwegen en andere, minder opdringerige manieren te vinden om je werk en talent te promoten?

Hi, ik ben Linda.

Ik loop warm voor de technischere kant van websites maken. Vormgeven? Niks voor mij. Laat mij maar bouwen, code schrijven of andere technische klusjes doen zoals bug fixes. Daarnaast vind ik het tof om mijn kennis met je te delen via mijn blog & kennisbank!