Hoe doe je dat? Een website SEO technisch in orde maken.

Zoekwoorden onderzoek, een metabeschrijving, het hoort allemaal bij SEO. Maar wist je dat Google ook kijkt naar hoe de website gebouwd is voor SEO ranking?
Daarom heb ik de belangrijkste punten voor je in dit blog verzameld en uitgelegd. Want ook jij kunt websites maken die SEO technisch in orde zijn!

Semantische HTML.

Koppen & paragrafen zijn er niet voor niks. Je gebruikt ze om een inhoudshiërarchie te maken. Google, en je websitebezoeker, scant namelijk de website in plaats van dat ze lezen. Wat is er belangrijk? En wat kan ik overslaan?

Kort gezegd, je gebruikt de elementen waar ze voor bedoeld zijn.

Maar, hoe maak je een goede hiërarchie? In ieder geval niet door rond te strooien met 3 H1’s, 5 H2’s en nog 10 H3’s op 1 pagina.

Elke pagina heeft maar 1 H1 (kop 1), de hoofdtitel. Daarna heeft elke belangrijke sectie een H2 (kop 2), gevolgd door eventueel een H3. De tekst zet je in een paragraaf.

Een pagina kan dus meerdere H2’s, H3’s of paragraven hebben. Maar, in aflopende volgorde per sectie. Er kan dus nooit een H3 staan zonder dat er ook een H2 boven staat.

Elke pagina heeft maar 1 H1 (kop 1), de hoofdtitel. Daarna heeft elke belangrijke sectie een H2 (kop 2), gevolgd door eventueel een H3. De tekst zet je in een paragraaf.

Een pagina kan dus meerdere H2’s, H3’s of paragraven hebben. Maar, in aflopende volgorde per sectie. Er kan dus nooit een H3 staan zonder dat er ook een H2 boven staat.

Hoe ziet dat er uit in HTML & hoe qua opmaak?

Zoals je ziet, is de opmaak van alle H2’s hetzelfde. En wat zo handig is, die opmaak kun je aanpassen. Je gebruikt een kop dus NOOIT vanwege de opmaak!

<h1> SEO, de technische kant </h1>
<h2> Semantische HTML </h2>
<p> Hier komt je tekst </p>
<h2> Je website responsive maken </h2>
<h3> Hier kan een subkopje </h3>
<p> Hier komt nog meer tekst </p>
<h2> Hier komt weer een kop </h2>
<p> Hier komt je tekst </p>

SEO, de technische kant

Semantische HTML

Hier komt je tekst

Je website responsive maken

Hier kan een subkopje

Hier komt nog meer tekst

Hier komt weer een kop

Hier komt nog meer tekst

Een responsive website.

Stiekem ga ik er vanuit dat je weet wat een responsive website is en dat je dit standaard aanbiedt aan je klanten. Maar goed, nog een korte uitleg: een responsive website is niet meer of minder als een website die zich automatisch aanpast aan de verhouding van het beeldscherm van je bezoeker.

Een responsive website zorgt er voor dat een website goed uit de verf komt, op elk apparaat. Er is niks zo vervelend als een website die er niet goed uit ziet op een telefoon, dat je in moet zoomen om iets te doen, of juist heel erg uit moet zoomen omdat je anders niet alle tekst kunt lezen. Check daarom eens hoe een tekst meeschaalt op mobiel. Blijft dat heel groot? Dan is het slim om de tekst voor mobiel iets kleiner te maken zodat de bezoeker niet eindeloos hoeft te scrollen.

Je kunt er voor kiezen om bepaalde elementen niet te laten zien op mobiel, omdat het niet relevant is. Kijk naar wat de bezoeker wilt zien op de website via zijn/ haar telefoon.
Eigenlijk is het het beste om ‘mobile first’ te ontwerpen. Je gaat vanuit een mobiel ontwerp, steeds een uitgebreidere website maken. Maar, veel designers doen dit niet dus we laten dat even voor wat het is.
Waar je wel naar kunt kijken zijn je afbeeldingen. Op mobiel zijn je afbeeldingen kleiner en kun je ze kleiner in laten laden, dat is lekker voor de snelheid van je website.

Optimalisatie.

Een snelle laadtijd is iets wat Google heel fijn vindt en de bezoeker ook. Als een website niet binnen 6 seconden is geladen, gaat een bezoeker vaak al weer op zoek naar een ander. Het is slim om, naast wekelijks te updaten, elk kwartaal een kleine check te doen om een website te optimaliseren & gebruiksvriendelijker te maken. Maar wat kun je doen?

  • Kijk naar de plugins. Veel plugins op een website, maakt hem langzamer. Kijk welke plugins er staan, zijn ze allemaal nog nodig? Niet, meteen deactiveren & verwijderen. Maar ook, overlappen sommige elkaar misschien? Zoek het eens uit en schoon die plugins op. Ik heb dit laatst voor een klant gedaan en het scheelde in Page Speed voor desktop 1 punt en mobiel 3. Toch een makkelijk win.
  • Verklein de code. HTML-, CSS- en JavaScript-code wordt vaak geschreven met veel witruimte, in de vorm van witregels, tabs en spaties. Ook worden er vaak comments toegevoegd, die voor een website nutteloos zijn. DIVI geeft deze optie aan in de instellingen,
  • Verklein de afbeeldingen. Vanuit de hosting heb je vaak een maximum upload size, ik ben eigenwijs en pas die vaak wel aan omdat ik anders vaak DIVI niet eens geïnstalleerd krijg.
    Maar ze zetten dat limiet er niet voor niks op. Maak je afbeeldingen niet groter dan nodig! Lastig om te bepalen hoe groot een afbeelding ‘mag’ zijn? Snap ik, vaak kun je wel een cheatsheet vinden maar je kunt zo ook via Tiny PNG verkleinen voor je ze upload of met plugins zoals Imsanity of reSmush it verkleinen als ze al op de website staan.
  • De links & knoppen checken. Verwijzen ze nog naar waar ze moeten verwijzen? Of loopt het dood en komt de bezoeker op een 404 pagina?
  • Zet caching voor de website aan. Hierdoor zorg je ervoor dat er kant en klare HTML klaar staat voor de bezoekers en hoeft er niet iedere keer PHP-code aan te pas te komen om dit te genereren. Omdat het dus al klaar staat, laadt de website sneller.
  • Gebruik de nieuwste versie van PHP. Op dit moment zie ik nog veel website die draaien op PHP 7.2 maar die versie wordt sinds november 2021 al niet meer ondersteund. Google vindt het tof als een website up to date is (jijzelf zou dat ook tof moeten vinden, want een website die up to date is, is goed beveiligd).

Nu zegt Page Speed niet alles, een website kan een matige score hebben maar nog steeds wel snel laden. Je hoeft echt niet door te gaan met optimaliseren tot je een 100% score hebt. Maar een goed onderhouden website staat gelijk aan een gebruiksvriendelijke én veilige website.

SSL.

Sinds 2018 krijg je een melding op als je een website bezoekt die geen SSL certificaat heeft. Bij de meeste hostingprovider zit een SSL certificaat, vaak moet dit even geactiveerd worden. Doe dat! Google wilt een veilig internet en rankt website die een certificaat hebben dan ook hoger. Een SSL certificaat zorgt er voor dat er in plaats van HTTP, HTTPS komt te staan, samen met een slotje. De ‘S’ staat voor ‘Secure’ en zorgt er voor dat alle informatie die uitgewisseld wordt tussen je browser en de website encrypted zijn.

Re-directs.

Eerder gaf ik al aan dat het goed is om elk kwartaal de links van een website te checken. Maar wat als er een link is die weg kan, of een pagina is verplaatst? Redirects!

Redirecten doe je om 3 redenen;

  1. Om de bezoeker naar de goede URL te verwijzen
  2. Om zoekmachines de waarde van de oude pagina door te laten geven aan de nieuwe pagina
  3. Lange URLs verkorten tot kortere URLs waarbij de kortere URL doorverwijst naar de langere URL. Een lange URL deelt namelijk niet zo lekker op Social Media bijvoorbeeld.

Soorten redirects

Er zijn 5 soorten redirect, maar een 301 is het meest gebruikt. Dat is een permanente redirect. Redirects kun je eenvoudig maken met een plugin. Voor WordPress kun je bijvoorbeeld gebruikmaken van de plugin Redirection. Het werkt simpel, je vult de oude URL in, daarna de nieuwe URL en of het een 301 of 302 moet zijn.
Ook kun je redirects instellen met een .htaccess-file. Dat is een bestand op je webserver waar je instructies kunt geven voor zoekmachines. Een .htaccess werkt met code dus let wel op dat je geen typefouten maakt, anders heb je kans dat je website er uit ligt.

Pas wel op voor een redirect chain/ ketting. Je linkt dan van URL A – URL B – URL C. Een chain zorgt voor een langere laadtijd. Strooi ook niet rond met redirects, want ze maken een website altijd een klein beetje langzamer.

Welke voordelen het SEO technisch in orde maken van je website nog meer heeft.

Als je een website SEO technisch in orde maakt en daarmee elk kwartaal een check geeft, dan heeft dat meer voordelen.

Het is gebruiksvriendelijker.

Het zorgt er ook voor dat je website gebruiksvriendelijker wordt, je kijkt namelijk elk kwartaal of alles nog goed staat. Mocht er dan iets mis staan, dan heb je dat snel ondervangen & is dat fijner voor de bezoekers van de website.

Het is veiliger.

Een goed onderhouden website is veilig, waardoor er minder kans is om gehackt te worden. In dit artikel geef ik je 3 redenen om je website wekelijks te onderhouden.

Een digitale toegankelijke website.

Ook helpt het SEO technisch in orde maken van je website mee aan een toegankelijkere website. Door ALT-teksten goed te gebruiken bijvoorbeeld, kun je mensen die gebruik maken van een screenreader een groot plezier doen. Sowieso kan het geen kwaad om te zorgen dat je website steeds een stukje toegankelijker wordt. Google vindt dit steeds belangrijker worden en gaat het daarom steeds wat zwaarder mee laten tellen in de ranking.

Tot slot.

Wil je op de hoogte blijven van mijn laatste blogartikelen?

Schrijf je dan in voor mijn nieuwsbrief.

In mijn nieuwsbrief ga ik met mijn billen bloot. Je leest bijvoorbeeld welke website er live ging, mét alle details zoals code snippets & hoeveel plugin ik heb gebruikt. Maar ik deel ook mijn blogs & ander nieuws.

Ik verstuur mijn nieuwsbrief wanneer ik iets nieuws te melden heb, dus geen wekelijkse mails van mij.